Pampeliškový med nebo sirup
Ivana
Doba přípravy
70 minut
Obtížnost

Pampeliškový med nebo sirup

Pampelišky na pampeliškový med nebo sirup neoplachujte a také je zkuste natrhat někde v uzavřené zahradě. Je to slaďák, ale uvědomte si, že třeba do čaje si dáte lžíci nebo dvě.
Average: 4.5 (8 votes)

Ingredience

Pampeliškový med ingredience

300 květů pampelišek
1 l vody
1 citron (šťáva)
1 pomeranč (šťáva)
90 dkg třtinového cukru (krupicového nebo krystalového)
Reklama

Postup přípravy

  • Z květů pampelišek vyženeme případnou havěť, neoplachujeme je, dáme do hrnce a zalijeme vodou.
  • Vaříme mírně ½ hodiny.
  • Přecedíme a z květů vymáčkneme zbytek šťávy. Přidáme šťávu z citronu a pomeranče, přisypeme cukr a vaříme tak dlouho jak chceme mít med nebo sirup hustý.
  • Naplníme do skleniček a pampeliškový med je hotov.
Počet porcí
1 sirup

Uvařili jste tento recept? Pochlubte se nám i našim návštěvníkům :-)

Nahrání fotografie či přidání komentáře je možné po registraci.

Podobné recepty

Reklama
Jana Vaňková (neověřeno)
16. 5. 2020 02:40:56

Dobrý den,
prosím o radu.
Při vaření pampeliškového medu se mi vytvořilo dost pěny. Z části se mi ji podařilo odstranit. Ale nějaká pěna mi přece jen unikla při slévání do sklenic. Vadí to, je to na škodu? Nezkazí se?
Děkuji Jana

Radka Sattlerova (neověřeno)
28. 4. 2020 10:11:44

In reply to by Jarka Přerov (neověřeno)

Úplně stačí necelé kilo cukru.Medik je hustý, sladký a zlatavý...

Jarka Přerov (neověřeno)
22. 4. 2016 10:05:50

1 a pul kila cukru na 300 kvetu je moc. Po 45 minutach jsou z toho karamelky mirne tekute. Ve sklinkach to je ale jak to dostanu ven to netusim

ivana.m
21. 4. 2016 07:32:37

In reply to by Veronika Jiroušová (neověřeno)

Dobrý den paní Veroniko, tak tenhle med je řidší a když ho má někdo hustý, tak to znamená že vyvaří víc vody, ale zase může zcukernanět. Takže já ho požívám řídký do čaje a místo klasického medu ho dávám do těsta a to i do medovníku :-) určitě musíte všechny suroviny třeba zdvojnásobit, když budete dělat medu víc. Ivana Malatincová

Jen jsem si podle komentářů chtěla udělat "obrázek" o receptu.... asi se tu nedovím potřebné info, ale za to jsem se alespoň pobavila Vaším příspěvkem :-) Uvařím, bude chutnat, osvědčí se..příští rok udělám zas...nebude - li chutnat - už ho neudělám. No tak, ale rozhodně bych tu nedělala podrobné analýzy receptu...přeji hezký den! Jdu sbírat pampelišky :-)

ivana.m
13. 5. 2014 09:03:13

Dobrý den paní Dano, tak když ho povaříte, určitě bude hustší, ale zase aby nezcukernatěl. Já ho používám hodně do čaje, nebo do těsta a tam to nevadí. Ivana M

Dana Kunzelmann (neověřeno)
12. 5. 2014 16:00:44

Dobry den,varila jsem med s pampelisek podle receptu pred 3 tydnem a je porad hridky,premyslim jestli ho nemam znovu povarit.Dana

Když použije široký hrnec jako u povidel, tak tu vodu taky stačí do hodiny vyvařit tak aby to správně zhoustlo a o to hlavně jde, ne? Krom toho se v kyselém prostředí (citron, kys. citronová) zřejmě mění (rozpadá) řepný cukr částečně na sladší invertní, takže asi není dobré to vyvařování vody moc uspěchávat a navíc by při vyšší teplotě (110 st.C) začala karamelizovat fruktózová část a to tady určitě nechceme. Já vařím hustotu na teploměr a tak to nejdřív bez cukru nahřeju do varu a minutu dvě povařím a míchám, přihodím všechen cukr (1 kg) a naplno zahřívám než vše začne hodně pěnit (tedy do rozpuštění cukru) a míchám a nenechám to přeskočit 105 st.C, vzápětí dám sporák na mírno přičem v hrnci mi to stále trochu vaří a dlouho se drží teplota mezi 100-102 st.C a dochází k vyvařování a občas zamíchám nebo míchám stále, ke konci začne teplota sama postupně stoupat k 107 st.C a o106té dosypu druhou půlku kyseliny citronové, dám vyhřát sklenice, povylovím na zbaštění velké kusy dužiny co jsem tam taky na začátku naházel a pak už nalévám. Od spuštění hořáku mi to vaření náhrady drahého včelího medu trvá asi 45 minut. Konec konců jako zředěné se to dá dobře použít i jako sirup kde min. 64% nasycenost cukrem zajistí že mikroorganizmy v něm neotravují a hynou. :-)

Pavel T. (neověřeno)
3. 5. 2014 12:15:20

Dobrý den,
často podle Vás vaříme a vždy je to super, ale ten med, recept bych nazval Boží med, naprosto skvělé, kdybych to nevěděl, myslel bych, že je od včel. A z těch ošklivých komentářů si nic nedělejte, píšou to lidé, kteří sami nikdy nic nedokázali. Pavel

Věra (neověřeno)
30. 4. 2014 13:47:19

Dobrý den, med jsem dělala přesně podle video receptu a když říkám přesně, myslím i s přetečením. Med dělám již potřetí, první 2 recepty se nepovedly, až tento je ten pravý. Děkuji Věra

Milan (neověřeno)
27. 4. 2014 02:26:54

Dobry den, pani Ivanko, mohl bych se zeptat, zda he mozne dat i mene toho cukru? Dejme tomu na to mnozstvi 300 pampelisek 0,75 kg? Bude asi trochu ridsi, nez z toho kila, jestli dobre uvazuji? Dekuji za odpoved.

sára sádecká (neověřeno)
19. 4. 2014 12:00:28

Dobrý den můžu se prosím zeptat jestli můžu ten med dělat s pampeliškama, které jsem sbírala ve čtvrtek odpoledne ? dekuji

Nepřihlášený (neověřeno)
17. 4. 2014 19:52:37

In reply to by Nepřihlášený (neověřeno)

Chtěla sem se zeptat, zda nevíte, jaká je trvanlivost takového pampeliškového "medu"... vypadáte, že už máte několikeré zkušenosti... :-) PS. A dík za tip se skořicí... du ji hnedka přihodit do hrnce... ;-)

Nepřihlášený (neověřeno)
9. 4. 2014 14:51:22

dnes jsem dodělala "med"...dvojitá dávka,pokud je horký, je řídký, teď už je to v pohodě.Nikdy bych nekoupila med v obchodě.
Pampelišky používám do čaje, i když včelaříme, máme rádi i tuto jarní obměnu. Přidávám do 24.hod výluhu i celou skořici.
Po přečtení diskuze si říkám, proč někdo píše nesmysly, když je přesvědčen o tom, jak je to nezdravé..na to je jediná rada,překlikněte na jinou stránku a nezatěžujte nás vašim slovním balastem...

Nepřihlášený (neověřeno)
20. 5. 2013 12:33:54

In reply to by Nepřihlášený (neověřeno)

v obchode vam hodnekrat med nacpou chemikaliema a td. U takoveho medu pekne po domacky aspon vite co v nem je

Nepřihlášený (neověřeno)
15. 5. 2013 10:22:47

In reply to by Veronika Jiroušová (neověřeno)

Dobrý den,dělám med pravidelně každý rok.Dělám několik dávek najednou ve velkém hrnci,jenom zdvojnásobím dávku.Já dávám 250ks pampelišek +-.Pampelišky už nepočítám,když jsem si dávku zvážila,tak mi to vyšlo 250ks pampelišek = 250g.Do mého hrnce se mi vejdou 4dávky (4x 250g pampelišek povařím 15min. ve 4l vody, druhý den,4kg cukru,3citrony,1pomeranč.Vařím asi hodinu a půl.Když je med řídký,tak vařím déle.Do hrnce dávám jedno kolečko citronu a na tomto kolečku krásně vidím,kdy je med hotový.Jak se to kolečko citronu vaří,tak je krásně, jakoby obalené tím medem.
O víkendu jsem zrovna med dělala,ještě se mi nestalo,že bych měla med řídký.

Paní Ivanko,moc vám děkuji za úžasné recepty,už jsem uvařila několik receptů a vše mňam,mňam.

Veronika Jiroušová (neověřeno)
14. 5. 2013 22:50:41

Dobrý den,
tak jsem med vyzkoušela, ale dělala jsem dvojitou dávku, tak jsem ingredience zdvojnásobila a přijde mi na můj vkus dost řídký. Nevíte čím to může být? Když se med dělá z většího množství pampelišek než je v receptu, musí se nějak upravovat množství ostatních přísad? Jak to je, když chci udělat dvojitou nebo třeba trojitou dávku? Nechce se mi vařit každou várku zvlášť. Díky za odpověď. PS: med je jinak krásně zlatavý a chuťově vynikající :-)

Nepřihlášený (neověřeno)
10. 5. 2013 16:20:33

In reply to by Nepřihlášený (neověřeno)

Pevně věřím, že někdo, kdo napíše "bílí cukr" nevystudoval nic, natož farmacii. To by bylo hodně smutné.

Jinak souhlasím s tím, že med není nejlepší označení. Ale sirup je to nejspíš skvělý :-)

Někdo ho prostě chce a nezáleží mu na času a penězích a myslím že je to opravdu jeho věc a souhlasím s komentářem pode mnou. Ivana M

Nepřihlášený (neověřeno)
9. 5. 2013 16:44:07

In reply to by Nepřihlášený (neověřeno)

kdo vás nutí něco podle těchto stránek cokoliv dělat ???
Prostě ho nedělejte, kupte si jej v obchodě a prosím, nechte ostatní, ať ho buď dělají nebo ne !!!
Moje mamka ho taky kdysi dělávala a nám dětem chutnal !!!
Brouci Pytlíci nevymizí, ach jo !!!

Souhlasím s komentářem,že med z pampelišek není medem květy patří včelám a co se týče jeho náklady jsou vyšší než v obchodě doba vaření na přibližnou hustotu této hmoty se rovná čtyřem hodinám ČEZ a RWE musejí jásat z pozdravem rest.herman.

Typická "čecháčkovská" reakce - všemu rozumí, všude byly třikrát a od všeho mají klíče...
Vážení radílci - tento med se takto připravuje už po staletí ale to vy určitě víte. Příroda nám dala bylinky - představte si, že i pampeliška je bylinkou - aby nás léčily a to "kilo cukru" je v minimálně deseti (10) skleničkách zcela zanedbatelné. Jedním z vlastností inteligentního člověka je, že neuráží a nekritizuje to čemu nevěří, nerozumí nebo nezná - výjimkou jsou podobní jako vy.
Vy se především zamyslete nad významem slov "buran" . Tímto slovem se prezentuje český národ všude kam přijde a otevře hubu.

Přeji krásné dny a chvíle zamyšlení a ke kávě umělé sladidlo:-)))

Alenka

To co tvrdíte není pravda, je pravda, že bílí cukr není zrovna zdravý, ale místo něho můžete použít hnědý cukr. Co se týče pampelišek mají velmi ozdravující účinky. A to můžu tvrdit s jistotou, protože jsem vystudoval farmacii.

Nepřihlášený (neověřeno)
29. 1. 2013 08:39:13

Dobrý den,také vářím med už několik let,máme ho rádi a přidáváme si ho i do obyčejného jogurtu.Někdy s takto ochuceného jogurtu upeču bábovku :-)

Dobrý den Jarku a díky za zastání :-) Je to přesně jako v tom přísloví, kdo chce psa bíti, hůl si vždycky najde a proto si opravdu z takovýhle příspěvků nic nedělám. Vždyť je nakaždém jestli to bude dělat nebo ne :-) Přeji hezký den. Ivana M

Jakube a Lucie, a o co vlastně jde? Vždyt je každému jasné, že nejde o pravý med od včel. Je na každém jak si to nazve a jestli to bude chtít udělat. Také doma děláme pampeliškový med a chutná nám. Vy jste nějaký vystudovaný odborník, že můžete s jistotou tvrdit že tento med nemá žádné léčivé účinky a nebo vitamíny? Tady u tohoto medu alespon víte co v něm je, ne jako v těch co prodávají v obchodech, z nich už taky 90% nabízených medů nejsou medy, ale medy ředěné cukry a vodou a kdoví čím ještě a to nemluvím o různých antibiotikách a podobně. Takže tento med nemůže být horší než v obchodě.
Paní Ivanka tady pro nás dělá co může. Víte co ji to musí stát úsilí, námahy a peněz udržet v chodu takovéhle stránky? Určitě dost! A to za to nic nechce a ochotně nám radí a snaží se odepisovat na všechny komentáře.
Tak ji prosím nechytejte za slovíčka a nehledejte chyby tam kde nejsou.
Ivanko, pampeliškový med podle vašeho receptu dělám každý rok a je moc dobrý, doma nám všem chutná jak na rohlík tak i do čaje si ho dáváme.
Jste skvělá, nenechte se takovými provokacemi odradit. Jen tak dál :).

Jakub a Lucie (neověřeno)
18. 1. 2013 23:08:12

Dobrý večer. Chtěl bych reagovat na Váš komentář na konci videa. Jak můžete nazývat tu hmotu, co jste uvařila v tom hrnci a pak přelila do skleniček medem a ještě léčivým? S medem to nemá nic společného. To co konzumujete je pouze kilo převařeného cukru. Med odjakživa dělají včely. Raději bych nechal ty květy pampelišek na louce právě pro ty včely. Pro pravý med si zajděte ke včelaři. Jakub a Lucie

Nela (neověřeno)
16. 6. 2012 15:11:29

In reply to by Pajda Pajdavá (neověřeno)

Já bych med rozehřála ve vodní lázni. Na sporák dám hrnec s vodou, do horké vody postavím sklenici s vodou. Dělám to tak, když mám med zkaramelizovaný a potřebuju tekutý. Vy byste se mohla zapojit do diskuzí, kde všichni naříkají, že mají med tekutý a poradit jim jak na to. Zdravím

Pajda Pajdavá (neověřeno)
15. 6. 2012 17:16:37

In reply to by Nepřihlášený (neověřeno)

Zdravím všechny:-) Chci se zeptat,máte někdo radu co s medem,který při vaření ztuhl natolik,že zvoní jako sklo a nedá se ukrojit ani nožem?:-))) Podotýkám,že jde o med z květů černého bezu. Ráda bych ho využila třeba na slazení čaje ,ale nevím,jak ho vydolovat ze sklenice:-))
Díky za případné rady....

Vlasta (neověřeno)
14. 5. 2012 13:54:23

In reply to by TaBu (neověřeno)

Dobrý den,
nevím, jestli to ještě pomůže (ale já jsem sbírala pampelišky včera v Jeseníkách, kde ještě jsou): nikdy květy nepočítám, prostě jen zaleju vodou tak, aby byly ponořené - počítám jen vodu,kterou použiju na zalití.
Jinak jsem už zkoušela i med sedmikráskový, bezinkový, akátový - to když jsem nestihla pampelišky. Ale pampeliškový je stejně nejlepší
Vlasta

Nepřihlášený (neověřeno)
13. 5. 2012 18:04:19

Hustotu medu je dobré vyzkoušet průběžně. Lžikou kápneme na talířek a necháme vychladnout.

Roman Š (neověřeno)
10. 5. 2012 06:56:09

Opět jako loni uvařen med z 1000 květů a opět úžasný i hustý. Hodně se tu řeší hustota. Květy zásadně neopírám vodou, vyplaví se tím hodně pylu, který přispívá k lepší hustotě. Květy nechávám ve vaně rozložené a nechám odkráčet většinu hmyzu :-). Po té květy povařím asi 30 min. v 3,5 litru vody a nechám 24 hodin louhovat. Po té zcedím a vymačkám květy a získám asi 3,15 litru tekutiny, kterou naliju do 9 litrového hrnce. Čím větší tím lepší ! Při konečném vaření se tvoří spousty pěny, která stoupá nahoru. Do této tekutiny dám 3 kg krystalu, vymačkanou ovocnou šťávu ze 3 pomerančů, 3 citronu (celkem 0,5 l ov.šťávy), 1 lístek badyanu (né celý květ), 1/3 lusku skořice, 1/4 lžičky muškátového květu a 1/4 lžičky anýzu-dodá velmi svěží chuť. Vařím asi 2-2:15 hod. do doby, kdy se i na nejmenším stupni teploty sporáku, tvoří neustále pěna, která neklesá a není vidět již téměř žádná vapařující se voda. Barva je stejná jako u lesního tmavého medu. Odstavím, nechám 1 hodinu schládnout a ještě teplý přelévám do velke vyhřáté zavařovací sklenice, kde získávám 2,75 litrů medu. Mějte se :-). Roman

TaBu (neověřeno)
9. 5. 2012 21:49:12

Dobrej Den
Všude píšete kusů ale nemáte to tak nahodou zvážené? Kolik těch 300ks pamelišek cca muže vážit? Ať to nemusí člověk počítat jak pablb a pak to stejně zapomene :(. Děkuji papa

Roberto (neověřeno)
8. 5. 2012 21:03:32

Zdravím, četl jsem zde snad všechny komentáře a musím říct jediné: ve většině z nich řešíte hustotu "medu". Nepřijde vám to zbytečné? tenhle pampeliškový med nemá být tak hustý jako med od včel, čím více je totiž hustší, tím více ztrácí své "léčivé" látky a hlavně své chuťové vlastnosti. Jen si ochutnejte a porovnejte med vařený 1h(řídký) a med vařený delší dobu(hustší), je zde velmi patrný rozdíl, med vařený více než 1h cukernatí a už není tak lahodný jako ten řidší. Pravda, řídký med se sice nedá namazat na rohlík ale na druhou stranu se výborně hodí do čajů. Proto dávám přednost hlavně jeho chuti před hustotou, ale proti gustu žádný dišputát že? :-)

Nepřihlášený (neověřeno)
8. 5. 2012 16:16:04

Nic ve zlém, ale informace vaříme na stupni 4 mi nic neříká. Jestli to je prudce nebo pozvolna ví asi jen majitelé elektrických sporáků. Alespoń myslím, že na elektrickém sporáku mají knoflíky nějaké číslování.

David Beňa (neověřeno)
8. 5. 2012 00:12:17

Ahoj / dobrý den, paní Lucie...
Otázka, na kterou se zeptám, zde již padla... Med je stále řídký i po téměř úplném vychladnutí. Myslíte si, že se med nezničí chutově i vlastnostmi, když jej zítra ještě vložím zpět do hrnce a opět budu vařit? Snad tím zhoustne...

Jinak je to recept stejný, ale v jiném poměru. Na internetu je hrůza poměrů na pampeliškový med, ale Váš je asi nejlepší, příště se raději budu řídit vaším :-)

Můj byl 210 pampelišek, 1,5 litru vody :(, 1 kg cukru a šťáva z citronu. Takže už jen ta voda asi hodně napovídá, že? :-)

Nick (neověřeno)
7. 5. 2012 15:09:58

In reply to by Michaela (neověřeno)

zazvor oloupu a nakrajim na male platky a pridam do zcezeneho vyluhu a varim :-) Zazvor je mozne v medu ponechat pro zvyrazneni jeho chuti nebo vyndat a mate z neho kandovany zazvor pampeliskove chuti ;-)

Přidat komentář

Omezené HTML

  • Povolené HTML značky: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.